Angående att man ska ner/upp/in.

Till exempel, jag ska och handla. Då ska jag ner till Ica. Om jag ska till skolan till exempel, då ska jag in till Lund. Och om jag ska till Alicia och Stella(dåligt exempel, men ja)så ska jag upp till dem.
Saken är den, varför säger man att man ska ner eller upp inom staden/byn/orten man bor? Antagligen åker man inte ner(om man nu inte bor på ett berg, och saken man ska till ligger vid slutet av berget. Eller om man ska ner för en kulle. För då ska man ner ju)eller upp, utan man bara åker dit. Jag åker liksom inte ner när jag ska till Ica, men eftersom mitt hus ligger här och Ica ligger där så blir det att jag ska ner. Även om jag inte åker ner.
Det är irriterande, tycker jag, eftersom jag nu har börjat tänka på det. Men. Man kan inte heller säga "jag ska till Ica", bara, för det låter helt fel. För, trots allt, så cyklar jag ner till Ica. (Nerför en backe. Och lite lutande är väl ändå mitt kära Marieholm)
Alltså, slutsats, man kan säga ner/upp/in. Inte för att det har varit något fel på in, man ska ändå in till stan, men. Men.
Det bara är. Gramatik, eller något.


Kommentarer
Postat av: Jossi

Vad pratade du om egentligen?

2009-11-11 @ 17:35:44
URL: http://helikoptersyster.blogg.se/
Postat av: m

Josi: Vet inte. HAH.

2009-11-11 @ 20:27:09
Postat av: Sar

Anledningen till varför vi säger "upp", till exempel när du ska till Alings Sås, är av den enkla anledningen att det ligger uppåt i landet. Samma sak när jag ska till Skåne; då säger jag att jag ska ner till Skåne. Get it?

Det här med att man åker in till stan och ut till landet, tror jag är förknippat med att stan är ganska central. Därmed inte landet.

"Ner till ICA" är nog bara en sak vi säger. Något pucko började väl med att säga så, och nu går hela Sverige omkring och dillar om att de ska "ner" till ICA. Också är det väl något smartass som tycker att det är ett "fint kontrast" till att vi säger just upp, ner, ut och in.



He.

2009-11-12 @ 16:39:11
URL: http://yne.blogg.se/
Postat av: Stella

HIHIHIIHIH. Snart ska du UPPPPPPPPPPPP till mig. 8D JAAAAAPP. <3

2009-11-12 @ 17:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0